Casemanagement Dementie

Wanneer we ouder worden, hebben we allemaal wel eens last van vergeetachtigheid. Het geheugen werkt wat trager en u kunt wellicht niet meer zoveel dingen tegelijk onthouden. Maar is het vergeetachtigheid of dementie?

Diagnose dementie

Als de diagnose dementie gesteld is, roept dat vaak veel vragen op, bij u én uw naasten. Over de ziekte zelf, over het verloop ervan en over de organisatie van zorg en de mogelijkheden die er zijn. Een kenmerk van dementie is dat het verloop van de ziekte vrij onvoorspelbaar is. Dit verschilt per persoon, waardoor ook de hulpbehoefte per persoon verschilt. Dementie treft uzelf, maar ook uw mantelzorgers. Zij krijgen te maken met een toenemende hulpvraag. Bovendien zien ze de persoon veranderen aan wie ze zorg bieden. Voor de begeleiding van dit complexe proces hebben we een team met casemanagers om u hierin te ondersteunen.

Casemanager

De casemanager zal u en uw mantelzorger begeleiden en zorgt dat het zorgverleningsproces soepel verloopt. Ook zorgt hij of zij ervoor dat hier goed over gecommuniceerd wordt tussen alle betrokken partijen en zorgverleners. Denk hierbij aan de huisarts, thuiszorg, dagbesteding, de specialist ouderengeneeskunde en de psycholoog. Samen zorgen zij voor een breed pakket aan mogelijkheden ter ondersteuning. De casemanager werkt nauw samen met de huisarts. Zo zorgen zij er samen voor dat de zorg goed wordt afgestemd.

Kortom: een casemanager regelt zaken met en voor u om het ingewikkelde leven met dementie zo stabiel mogelijk te houden. Daarmee kunt u zelf de regie houden over uw eigen leven. Ook kunt u hierdoor langer zelfstandig blijven wonen en langer actief blijven. Een casemanager helpt daarnaast alle betrokkenen te leren omgaan met de ziekte en met de gevolgen ervan in het dagelijks leven.

 

Aanmelding

De casemanagers van Saffier zijn aangesloten bij Netwerk Dementie Haaglanden van Transmurale Zorg.

Lees meer in de folder Casemanagement Saffier.

Wilt u meer informatie of wilt u zich aanmelden voor begeleiding van een casemanager dan kunt u contact opnemen met het servicebureau van Saffier. Telefoonnummer 0800 – 7 233 437 (gratis) / Email: servicebureau@saffiergroep.nl

Wachtlijst

Door uitbreiding van ons team Casemanagement is er op dit moment (februari 2023) geen wachtlijst.

Ontmoetingscentra Saffier

Dementerende ouderen die zelfstandig of met enige ondersteuning thuis wonen, zijn welkom in onze ontmoetingscentra. U kunt er een of meer dagen per week meedoen aan activiteiten zoals geheugentraining en het oefenen van handelingen die niet meer zo soepel verlopen.  Afhankelijk van uw wensen passen wij het programma aan.

Heeft u andere ondersteuning nodig? Dat adviseren we de casemanagers Dementie voor aanvullende ondersteuning .

 

Beoordelingen van onze cliënten

We zijn 8 keer gewaardeerd op ZorgkaartNederland met een gemiddeld cijfer van 9,1.

9.8/10

De laatste maanden is de casemanager bij m'n moeder op bezoek geweest en ons met raad en daad bijgestaan. Zeker toen m'n moeder door dementie meer zorg nodig had. Ook voor mij als dochter was ze een grote hulp. Door samen te kijken naar de mogelijkheden en mij mee te nemen in de stappen die daarop volgen. Iets wat ik niet direct kon overzien. Met haar geduld en grote steun is m'n moeder tot het einde toe liefdevol verzorgd en kon ik naast mantelzorger in m'n rol als dochter blijven. De casemenager is een steunpilaar die zowel de belangen van m'n moeder als die van mij respectvol en zorgvuldig afweegt. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: 'dank je wel!'

10/10

De ondersteuning van mij als mantelzorger voor iemand met dementie, alsmede voor de mevrouw met dementie was absoluut perfect. We voelden ons ondersteund, gerespecteerd op alle niveaus.

9.4/10

Helaas is bij mijn vader dementie vastgesteld. Lange tijd hebben wij als gezin de bal proberen hoog te houden. Uiteindelijk liep dit spaak. Wij kwamen in contact met de Case Manager Dementie. Wat een rots in de branding. Adequaat in haar handelen maar absoluut met de menselijke maat. Zij weet als geen ander wat zich “achter de voordeur” kan afspelen. Zeker in de laatste dagen (crisis) heeft zijn ons door deze moeilijke situatie heen geleid. Ik gun iedereen een casemanager zoals wij hebben gehad. Nogmaals dank.

Alle beoordelingen bekijken >